Infobrokering – zarządzanie informacją

XXI wiek to bezsprzecznie era informacji. Powszechny i masowy dostęp do internetu, nie tylko jako źródła wiedzy, ale również jako platformy, na której każdy może umieścić swoje przemyślenia czy badania, stworzył zagrożenie wynikające z różnego stopnia rzetelności zamieszonych w nim treści.

Stanisław Lem zwracał już na ten aspekt uwagę lata temu, w wydanym w 1999 roku zbiorze esejów pt. „Bomba Megabitowa”, a dziś ten stan rzeczy jeszcze się pogłębił. W sieci znaleźć możemy masę informacji i wiedzy, którym daleko do stanu faktycznego. Informacje te służą często naginaniu, a wręcz zaklinaniu rzeczywistości, by osiągnąć zamierzony przez publikującego efekt, a przez czytelników i odbiorców traktowane są za pewnik. Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza gdy dotyczy to kwestii zdrowia i życia, bądź godzi w dobre imię osób czy organizacji.

Odsianie wiedzy i informacji rzetelnej od tej „nagiętej” i nieprawdziwej, stanowi dziś nie lada wyzwanie dla każdego z nas. Z pomocą przychodzi tu oczywiście nasz zdrowy rozsądek oraz tzw. ograniczone zaufanie do różnego rodzaju internetowych publikacji. Zawsze warto interesujący nas temat skonfrontować z kilkoma źródłami, by wśród masy „pseudo-faktów” i wodolejstwa, wychwycić istotne i rzetelne informacje. O ile w tematach życia codziennego możemy sprostać takiemu wyzwaniu, to przy dziedzinach specjalistycznych, wymagających od nas zorientowania w interesującej kwestii, może to być zadanie niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe do realizacji. Z pomocą przychodzi tu coraz popularniejsza dziedzina usług, którą profesjonalnie praktykuje dziś coraz więcej osób.

Infobrokerzy, na zlecenie osób lub firmy, zgłębiają określone zagadnienie, wyszukując wśród morza informacji, wiedzę traktującą dany temat w sposób rzetelny. Podczas opracowywania tematu korzystają ze sprawdzonych, wiarygodnych źródeł, takich jak rejestry, specjalistyczne bazy danych, sprawozdania finansowe, dane z izb gospodarczych itp. Często też prowadzą własne badania i tworzą odpowiednie zestawienia na potrzeby określonego zlecenia. Firmy specjalizujące się w tej dziedzinie stale poszerzają swoją wiedzę, a wraz ze stażem i obecnością na rynku, dysponują coraz większą ilością rzetelnych danych, dotyczącą różnych dziedzin pozostających w obszarze ich specjalizacji.

Infobrokering to bardzo przyszłościowa dziedzina usług i z pewnością z roku na rok, będzie coraz bardziej zyskiwała na znaczeniu. Skuteczne zarządzanie informacją jest w dzisiejszych czasach niezbędne i jest warunkiem koniecznym dalszego rozwoju, zarówno przedsiębiorstw, jak i każdego z nas.