Firma logistyczna: jak ją założyć?

Kto z nas kiedykolwiek nie myślał o założeniu własnej działalności gospodarczej? Wiele osób próbuje, ale jak pokazują statystyki, trzy na cztery nowe firmy przetrwają pierwszy rok, a swoje trzecie urodziny świętować będzie mniej niż połowa. Branża logistyczna nie jest wyjątkiem od reguły.

Ogromna konkurencja, problemy z płynnością finansową i trudności w pozyskiwaniu nowych klientów – wszystko to sprawia, że ten rynek jest coraz mniej gościnny dla nowych graczy.

Na początek

Mimo tych druzgocących faktów coraz większym zainteresowaniem cieszą się kierunki studiów związanych z logistyką. W idealnym świecie uczelnia przygotuje studenta, który będzie gotowy do podbicia tego rynku w mgnieniu oka. Niestety tak nie jest, a braki w praktyce szybko zostaną zweryfikowane przez rzeczywistość. Dlatego najpierw powinniśmy zdobyć doświadczenie, pracując dla kogoś innego, aby nasza firma logistyczna nie okazała się koszmarnym niewypałem.

Co jest nam potrzebne?

Przy zakładaniu naszej działalności gospodarczej, musimy upewnić się, że posiadamy wszystkie potrzebne dokumenty, potwierdzające legalność naszej firmy. W pierwszej kolejności warto poświęcić czas i fundusze na zdobycie certyfikatu kompetencji zawodowych. Taki dokument jest obowiązkowy dla każdej firmy, pragnącej prowadzić ten typ działalności w Polsce.

Po pomyślnym egzaminie i zdobyciu certyfikatu, w zależności od świadczonych przez nas usług, potrzebne będą odpowiednie licencje. Dodatkowo konieczne będzie wykupienie pakietu ubezpieczeń OC oraz zaświadczenie o naszej niekaralności.

Musimy również wykazać, że posiadamy odpowiedni kapitał potrzebny do rozpoczęcia działalności. Nie ominie nas również zarejestrowanie swojej firmy w ZUS oraz jako podatnika VAT w Urzędzie Skarbowym, do którego należymy.

Podsumowanie

Jak widzimy, firma logistyczna i jej założenie nie są prostą sprawą. Przygotujmy się odpowiednio do całego procesu, stwórzmy szczegółowy biznesplan i przeanalizujmy wszystko na chłodno. Gdy nasza firma jest gotowa do działania, czas znaleźć pierwszego klienta!